.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مازندران از نبود کشاورزی دانش بنیان رنج می برد

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت: متاسفانه مازندران از نبود کشاورزی دانش بنیان و تخصصی رنج می برد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از مهر، یحیی ابطالی در جلسه معرفی پروژه ملی کمپوست با اشاره به اینکه مازندران به عنوان گلخانه بزرگ کشور مطرح بوده، افزود: این استان با داشتن 3.2 درصد، سطح زیر کشت کشور، بیش از 6.10 درصد ارزش تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و با تولید حدود هشت میلیون تن محصولات کشاورزی بیش ازچهار برابر متوسط تولید کشاورزی را در اختیار دارد.

وی با اشاره به اینکه برای ایجاد امنیت غذایی پایدارباید کشاورزی پایدار داشته باشیم، این امررا با حفظ ویژگیهای خاص خاک امکان پذیر دانست و افزود: طی دو، سه دهه اخیر در کشور، استفاده و توسعه کودهای شیمیایی رونق پیدا کرده که این امر مضرات فراوانی از جمله مسمومیت خاک را در بر خواهد داشت.

وی کشاورزی پایدار و توسعه این بخش را در گرو کشاورزی دانش بنیان و دانش محور دانست و افزود: کشاورزی حفاظتی یکی از کارهای اساسی بوده که باید سرلوحه کار برای توسعه بخش کشاورزی و حفظ خاک شود.

عظیمی استفاده بهینه از ضایعات و باقیمانده محصولات کشاورزی با استفاده از صنایع وابسته به این بخش و تهیه کمپوست را یکی از موضوعات مهم جهت ارتقای سلامت و امنیت غذایی محصولات کشاورزی برشمرد.

اکبر ریاحی از محققان و اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس و مجری پروژه ملی تهیه کمپوست از بقایای گیاهی درقالب واحدهای کوچک مقیاس گفت: در این پروژه حذف کامل کودهای شیمیایی مدنظر نیست بلکه استفاده اصولی از کودهای شیمیایی به عنوان وسیله کمکی برای کودهای آلی در بخش کشاورزی است.

وی افزود: کودهای شیمیایی به مدت یکسال غذای گیاه را تأمین می کنند و به واسطه آنکه نمک هستند،علاوه بر تخریب خاک، نقش مهمی در آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی دارند در حالیکه کودهای دامی تا پنج سال و کودهای کمپوستی بیش از 20 سال سلامت خاک و مواد غذایی لازم را برای گیاه فراهم می کند.

وی تامین مواد غذایی مورد نیاز گیاه برای دراز مدت، زنده کردن خاک از طریق جانداران، اصلاح ساختمان خاک، تنظیم اسیدیته خاک، ذخیره سازی آب در خاک، شتاب بخشیدن به بازسازی خاک، کمک به اصلاح خاک در محیط های شور، افزایش اکسیژن خاک، کاهش تبخیر و تعرق، کاهش آفات و بیماریها، افزایش مقاومت گیاه به سرما و گرما و نوسانات محیطی، ارزان بودن را از جمله مزایای استفاده از کمپوست های آلی برشمرد.

ریاحی افزود: جهت تهیه کودهای آلی در مناطق مختلف روش های سنتی، نیمه سنتیف علمی و پیچیده، روش های مدرن ساده سازی شده و روشهای مکانیزه متعددی به کار می روند که غنی سازی مانده کاه و کلش پس از برداشت محصول، استفاده از رسوبات رودخانه ای، غنی سازی بقایای گیاهی متنوع، کمپوست بی هوازی از بقایای گیاهی، فرآوری و غنی سازی اولیه از برگهای گیاهی متنوع، استفاده از پسماندهای کارخانجات و اراضی کشاورزی، غنی سازی و فرآوری کودهای حیوانی و گاوی و گوسفندی، غنی سازی و فرآوری کاه را از جمله روش های تهیه کودهای آلی برشمرد.

وی، ساده ترین راه تولید محصول سالم و ارگانیک را از طریق افزایش ماده آلی خاک و تقویت آن با استفاده از کمپوست غنی محلی دانست که پیشگیری از سله بستن خاک، حفظ و پایداری محیط زیست، کمک به اصلاح خاک های شور، تولید محصول بیشتر و با کیفیت بهتر، کمک به پالایش خاک را از جمله مزایای استفاده از کمپوست غنی محلی برشمرد.

ریاحی، تهیه کمپوست در اراضی زراعی و باغی توسط کشاورزان و راه اندازی و توسعه صنایع تولید کمپوست را از سیاستگزاری ها و برنامه ریزی های تهیه کمپوست برشمرد.

وی افزود: براساس تصویب قانون پسماندها در سال 83 وزارت جهاد کشاورزی موظف است جهت خرید و مصرف کودهای کمپوست حاصله، برنامه ریزی لازم را انجام و اعتبارات احتمالی مورد نیاز را تا فراهم شدن زمینه مصرف کودهای مربوطه توسط مصرف کنندگان تأمین کند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

شهروند آملی 28 مهر 1390
سلام
کارمند موسسه برنج در آمل هستیم
بمدت 4 ماه هست از اضافه کار و 6 ماه حق مسکن و 6 ماه هم فوق الهاده ویژه خبری نیست با این همه چطور کارشناسان غیر عضو هیئت علمی می توانند برای یه تعداد اعضای هیئت علمی با حقوقهایی بالای دوسه میلیون تومان کار بکنند مجبورند تمام اعداد و ارقام را بالا بدهند تا شاید کاری کرده باشند. دیگه وجدان شده فقط پول

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.115 seconds.